söndag 16 december 2007

Elefantritt och trekking

(Siter vid ett thai-tangentbord, darav saknaden av prickar over vissa bokstaver)Efter en inte alltf๖r bra nattsomn (Ni har redan last om de sma djuren som skapar ett oljud utan dess like! Varfor sover de inte??!!) sa gav vi oss ivag pa lite trekking. Forst sa red vi elefant till ett vattenfall. Och visst, det var en del vatten som f๖ll i alla fall. Val tillbaka sa skulle djuren matas med bananer f๖r 20 bath. Helt ok, vad jag inte gillar daremot ar detta fotograferande av en da man forutsatts kopa bilden. Nu fotade varan elefantchauffor oss sa vi avstod frๅn bildkop. Helt klart ไr i alla fall att elefanten ไr ett imponerade djur! Det var en liten start pๅ dagen.Darefter f๖lje ett besok vid ett annat vattenfall. Maste saga att jag hoppades pๅ ett dar man duschar i vattnet som faller, men det var det inte. Tog i stไllet ett dopp, Leena avstog, i det svala och uppfriskande vattnet samtidigt som jag holl ett oga pa igeln som jag sett i vattnet!Efter en mycket god lunch sa var det dags for djungel-trekking. Pust! Det var svettigt varre. Eftersom jag har en begavning i att svettas sa sag det nog ratt illa ut, for guiden fraga om det var "ok, sir?" da och da och tittade lite oroligt pa mig. Jora, sa jag, inga problem!Nar vi tillsist stog pa toppen av det vattenfall vi tidigare besokt och jag tagit ett dopp i sa kandes det som om det var vaaaligt langt ned... *suck*. Till saken hor nu att var guide hade med sig ett... "djungelverktyg" som sag sa dar lagom otrevligt ut. Han hogg bort kvistar, grenar och liknande med den, men pa toppen dar vi stod sa fragar han om det ar vanligt med kidnappning i Sverige??? eeeh, nja visst forekommer det men det ไr inte sarskilt vanligt sa jag och tไnkte; "Fel samtalsamne!! Du har ett laskigt verktyg och vi ar i handerna pa dig!" Det hander har sa han, inte sๅ trevligt. NEJ, det ไr det inte, ta oss hem nu!Naja, efter lite vila var vi pๅ vag ned, och nedstigning ไr inte det samma som uppstigning. Det var en ordentlig pars.Eftersom vi passerade den kanda baten som for upp en kilometer pๅ land i samband med tsunamin sๅ bad jag chaffisen stanna f๖r en bild, vilken han gjorde. En latt otrolig syn...Tillbaka pๅ Poseidon bytte vi snabbt om f๖r ett dopp. Det var mycket valbehovligt. Imorgon tanker vi bara softa.Vill bara avsluta med att vi hade en alldeles utmarkt guide! :-)



6 kommentarer:

Coccinella sa...

coolt att rida elefant.ståtliga djur är vad det är. Ja oj det var ju psykologist att prata om kidnappning i det läget.Det känns ju väldigt tryggt=/.Det är kul på utflyckter men inte helt fel att bara slappa o ha det gott=))

Anonym sa...

Iglar!!! Åhh vad äckligt!!! Hur vågade du bada då?!?!
Men vad coolt att rida elefant i alla fall!! :D
Förresten.. vad är "trekking"?? Okej att jag är erat barn, men jag fattar inte allt :P haha!!
Puss och Kram eran älskling!

Micke&Leena sa...

T: na, kidnappning var inte kul


J: Trekking ar junglepromenad, haha
Man klattrar och gar. Jobbigt och varmt.

Admin sa...

Härligt... att det är ni och inte jag som är ute på djungeltur :-) Elefant red jag en gång, det räckte! Fast vackert är det där.

Anonym sa...

Hej!
Vi är en familj på 4 som bokat boende på Poseidon(de nyare 4bädds). Hur är standarden? Blev lite skraj när jag såg bilderna(bodde ni i de älder bungarna?)Går det lätt att ta sig till samhälle och hur är restaurangen?
God Jul // Annis

Micke&Leena sa...

Malee: Ett lite hogre ryggstod hade inte gjort mig (Micke) nogot! Annars var det roligt att rida pa pellefant!

Annis: Vi bor i en trabungalow, med lagre standard. De storre bungarna ar nog fraschare. Vi har inget varmvatten, vet inte hur det ar i de storre bungarna. Restaurangen ar ok. Da det ligger lite avskilt sa ar priserna lite hogre an vad vi betalade pa sodra Phuket, men det ar anda inte dyrt. Det ar nog inte svart att ta sig till Khao Lak. Fast vi har inte hunnit med det.