söndag 30 december 2007

Hemresa

Hemresan gick bra, förutom att jag fick en äldre dam bakom mig som inte gillade att jag lutade mig bakåt. För mig blev det absurt då hon som var mycket mindre än mig tydligen behövde större utrymme än vad jag behövde. Min medpassagerade framför lutade sig också bakåt och jag såg inget problem med det. Men "min dam" bakom såg till att med jämna och ojämna mellanrum både knuffa och dra i min stol. Hade jag velat sova hade det inte gått så där jättelysande.
Brevid Leena satt en tjej som även hon blev störd av sin bakomvarande medresenär (det var samma "gäng"). Tjejen sa till att hon blev störd i sin sömn.
Till sist tröttnade även jag och sa till att nu får det vara nog. Det var lugnt ett tag, men så där lagom både drog och knuffade hon ändå om hon fick tillfälle. Det var bara att garva åt det hela. :-)
Nu är vi då tråkigt nog hemma. Att få träffa dottern och krama henne var härligt, men det grå vädret gör ingen lycklig. Vi vill tillbaka!!
Vi planerar att åka tillbaka, både till Myanmar och till Thailand. Då kommer dottern att åka med. Hunden, Malte, får dock stanna hemma. :-)
Det har varit en härlig resa med många intryck. Man får onekligen respekt för människor som kämpar i en vardag som inte liknar det en annan kommer i närheten av. Den stolthet och värdighet de visar på är tänkvärd. Vänligheten vi stött på i båda länderna har gett mersmak. :-)
Vi avslutar bloggen i och med det här och hoppas ni som läst haft lite behållning av "rapporterna". Kanske har det gett lite tips som ni kan ha nytta av!
Bilden nedan får representera alla glada och trevliga Myanmarbor och Thailändare vi mött och som vi gärna möter igen.

Nu har vi varit hos Mickes föräldrar och blivit omhändertagna några dagar. Idag drar vi vidare och träffar Leenas syrra med man och ett par vänner till oss. Sen, om några dagar, tar vardagen brutalt vid igen... ;-)

tisdag 25 december 2007

Sista dagen i Bangkok

Så var vi vid resans slut... Sista dagen ägnades åt kompleteringsshopping inne på MBK. Fotade på hotellet en del och visar några av bilderna nedan.
Entrén.
Direkt innanför fanns en ingång till MBK Center. Fanns en ingång även på våning 2, så man behöver inte ens lämna hotellet om man inte vill. :-)
Direkt innan för entrén. Incheckningen är på vån 2.

Vån 2.

Incheckningen.
Vårt våningsplan.
Utsikt från vårt hissplan, vån 19 av 29.

I slutet på korridoren låg vårt rum.

Poolen är på våning 8. Där finns även en hel idrottsanläggning, den tar upp hela MBKs tak!

Vi avnjöt vår sista måltid i Bangkok, för den här gången! på den Italienska restaurangen på våning 8. Vi satt ute, åt och drack gott till vågskvalpet från poolen och den sköna värmen ute. Vi hörde även lite av trafikpulsen 8 vån ned. Underbart!
Efteråt ville Leena göra nått kul med sina naglar, och det gjorde hon. :-)

måndag 24 december 2007

SPA och shopping

Vi hade bokat in en liten spa-förmiddag idag. Leena och jag blev både skrubbade och masserade i samma rum i över två timmar. Mycket skönt och trevligt. Fick bada lite äkta bastu innan skrubbingen. Vi var i det här rummet som syns på bilden.
Efter vår lilla spastart var det dags för lite käk innan vi skulle in på MBK. Vi prövade ett café på hotellet och blev tillfråga om vi önskade något att dricka, tex öl. Justja, nu var ju valet över! Det blev en ciabata med tonfisk och en Singha! (De hade inte Chang!!!)
Efter maten var vi laddade, in på MBK! Vi körde en genomgång av vad vi skulle ha och vad som fanns på varuhuset. *pust* det tar ju aldrig slut och det är så mycket att se att man nästan tappar lusten... Efter en hel del knallande och tittande så började vi få lite koll på läget.
När vi kom tillbaka till vårt rum så hittade vi våra julklappar. :-)

söndag 23 december 2007

Bangkok By Bike

Efter en god natts sömn vaknar vi upp och ser ut över Bangkok. Tog en morgonbild. Frukostbuffé ingår i priset så vi smorde kråset. Idag är det ju cykeldags, cityversion av djungeltrekking!
Efter en taxifärd från vårt hotell över bron Phra Pin Klao tog vi oss lätt till Arne som skulle guida oss runt Bangkoks mindre kända kvarter. Besök gärna Arnes hemsida, bangkokbybike.com. Arne är en lugn och sansad man som omedelbart leder oss rätt in i labyrinterna av... "vägar".
Det är inte direkt motorvägar vi snackar om, inte ens en cykelbana i Sverige, men här kommer även motorcyklar farandes. Ibland var det lite trångt vid mötena, men det var aldrig något möte som var ett problem.
Stängsel och staket är inte en prioriterad angelägenhet. Lite vingligt kändes det innan man vande sig vid att det inte fanns staket att luta sig mot. :-)
Vi färdades även på riktigt bekväma vägar då och då. Fast då var det ingen sport. :-)
Ett stopp gjordes vid en riktigt stor Buddafigur. Brevid fanns det ett ställe (vilket är vanligt) att köpa bröd för att mata fisk för den som ville. Fisken såg ut att må gott i alla fall.
Hastigt och lustigt hamnade vi på en stor trafikerad väg innan vi återigen var i de små gränderna.
Efter att ha cyklat på i någon timme stannade vi till för en välbehövlig cola-paus vid den här depån. Manen till vänster frågade vart vi kom i från. Vår guide Arne som snackar thai svarade att vi var från Sverige. Mannen undrade vart det låg, det hade han aldrig hört talas om! Se där... Vi cyklar i områden som inte är så där väldans välbesökta av turister över huvud taget.
Vi kom in i ett tjusigare område där man ville skydda sig mot ovälkomna gäster. Observera glaset som är ingjutet på murens kant.
En inte lika tät och välbevakande mur som den ovan.
Efter att ha cyklat på den bekväma "breda" vägen ett tag så skulle vi ut på den smala vägen igen. Där pilen pekar ser ni skillnaden på vägbredden. Där skulle vi in!
Vi cyklar mest på liknande vägar, ibland helt utan räcken och oftast med vatten under eller på ena sidan. Många planteringar av diverse slag såg vi. Det är lite svårt att fatta att vi ändå har Bangkok omkring oss, vi är inte på något sätt i närheten av utkanterna av stan.
Två tuffa grabbar ville att jag skulle fota när de hoppade och snäll som jag är så gjorde jag det.
A view from a bridge. I horisonten, nu syns det inte på bilden, men vi kunde i diset se några höga hus som markerade vart vi hade startat. Vi har cyklat en bra bit! *pust* Svetten lackar vill jag lova. Men det är riktigt kul!
Vid ungerfär ett tiden tyckte Arne att det var matdags. Vi stannade till vid ett lokalt hak och käkade stekta nudlar, vad annars! :-) Tre portioner, 100 bath. Vatten gällde till maten då det pågick val i landet. Toppengott och välbehövligt.
Vy från en annan bro. Tidigare låg i princip hela Bangkok på vatten och de flesta bostäderna stod på liknande pålar. Kommer inte ihåg tidperspektivet just nu. Den första bron byggdes i all fall 1932 fick vi veta av Arne.
Vi cyklar vidare. Observera "kurvorna", 90 graders.
En fin raksträcka.
En helt ok bostad vid vattnet.
Till sist, efter hundra år eller så, var vi framme vid slutet på cyklandet. Lite öm i delar som får ta en del stryk vid cykligen. :-) Nu skulle vi åka longtailbåt tillbaka. Vid kanalen fanns förstås ett tempel med sovande hundar. De här sökte skuggan, det var varmt. Såg många hundar som bara stod och flämtade i hettan.
Den stora flytande marknaden var stängs idag pga valet. Här fanns det en högst lokal liten flytande markand, två av ca sex båtar var kvar på eftermiddagen.
På väg i longtailbåten såg vi många barn som badade i kanalen... här är två som är glada och som vinkade till oss.
En väldigt snygg kåk utmed kanalen. Det vi åker på är en sidokanal, vi har inte nått floden än.
Periodvis var det många båtar som skulle mötas.
Vi såg en varan ligga och lapa sol lite lagom lojt.
Till sist når vi den stora floden. De höga husen en bit bort är ungefär våran slutdestination med båten.
Eftersom båttrafiken är rätt intensiv på floden så går det rejäla vågor hela tiden. Det gungar och slår, framåt det går! ;-)
Väl framme kliver vi av båten och går igenom en park, Rama 8 heter den precis som bron som ligger alldeles brevid. Namngivna efter kungens bror, som var kung innan den nuvarande. Den nuvarande är alltså Rama 9.
Svettiga och helt slut men glada över upplevelserna är vi tillbaka på vårat hotell. Leena vill vila lite, jag knallade ned till poolen och sitter lite i 38 gradig bubbelpool. Rätt coolt och sitta så mitt i Bangkok på våning 8. Känna varmen från den nedåtgående solen och höra stadens puls nedanför och veta att för bara någon timme sed cyklade vi mitt i en djungel, även det mitt i stan! Får ni möjlighet, prova på Bangkok by bike. Rekomenderas starkt!
Efter vila, bad och dusch så käkar vi Koreansk BBQ på en av restaurangerna på hotellet. Grillade tonfisk, sååå gott! :-)